نقشه fodmap چیست و در چه غذاهایی یافت می شود

با دقت ترین مصرف کنندگان مطمئناً متوجه ظاهر عبارت “ Fodmap free ” روی بسته ها شده اند برخی از غذاهای وگان اما موضوع چیست؟ Fodmap مخفف انگلیسی “Oligosaccharides Fermentable، Disaccharides، Monosaccharides and Polyols” است ، یعنی “Oligosaccharides، Disaccharides، Monosaccharides Ferryable and Polyols” . به عبارت ساده تر ، آنها قندهایی هستند که می توانند باعث بروز علائم روده تحریک پذیر شوند. از آنجا که بخشی از این مواد غذایی در برخی مواد اولیه رژیم های گیاهی و گیاهخواری وجود دارد ، امکان خواندن آن روی بسته بندی محصولات حاوی آنها وجود دارد.

Fodmap cosa sono

نقشه Fodmap و سندرم روده تحریک پذیر

به طور خاص تر ، Fodmaps کربوهیدرات های زنجیره کوتاه هستند که به طور ناقص در بدن جذب می شوند دستگاه گوارش . دقیقاً به دلیل این جذب ضعیف ، آنها شروع به تخمیر در روده و بنابراین سندرم روده تحریک پذیر را ترجیح می دهند. شرط لازم است زیرا هنوز تأیید پزشکی-علمی در مورد همبستگی وجود ندارد. آنچه کاملاً مسلم است این است که این بیماری همراه با عواملی مانند استرس رخ می دهد که بر عملکرد منظم هضم روده تأثیر منفی می گذارد. بنابراین علائم درد شکم و تورم ، یبوست یا اسهال است .




نقشه نقشه و غذاهای گیاهی

مشکل این است که نقشه های غذایی در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می شود که به دلیل مزایای مهم نیز شناخته شده اند به عنوان مثال ، بعضی از سبزیجات منبع الیاف گیاهی هستند و بنابراین انتقال روده را تسریع می کنند و اثر ملین ایجاد می کنند. یا حبوبات و غلات ، دسته های اساسی برای گیاهخواران به دلیل کمک به دریافت انواع پروتئین های مورد نیاز بدن ما است.

محصولی که بیشترین مقدار را دارد مقدار این قندها عبارتند از :

  • سبزیجات برگ دار ، مخصوصاً کاسنی و خرد شده ، پخته شده ؛
    • سبزیجاتی مانند مارچوبه ، کلم بروکلی ، رازیانه ، حبوبات ، فلفل و قارچ
    • میوه هایی مانند انبه ، گلابی ، هندوانه ، گیلاس ، زردآلو ، خرما و انجیر ؛
    • مشتقات گندم و چاودار ؛
    • تمام حبوبات ؛
    • کوس-کوس ؛
    • شیر و لبنیات ؛
    • عسل؛
    • شکلات.
  • در صورت بروز علائم چه باید کرد

    اگرچه چیز زیادی در مورد آن نمی شنوید ، سندرم روده تحریک پذیر مربوط به 220 درصد جمعیت بزرگسال ایتالیایی ، با شیوع بیشتری در میان زنان. در صورت وجود علائم منتسب به این بیماری مزمن که می تواند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد ، نشانه این است که مصرف محصولات حاوی Fodmap را حذف کند. بهترین راه حل این است که پیروی از یک رژیم غذایی خاص با تکیه بر یک متخصص تغذیه و به دنبال آن تدریجاً دوباره وارد کردن غذا برای درک اینکه روده کدام یک را پذیرفته یا کدام است. به این ترتیب مجبور نخواهید شد از فواید موادی که علائم ایجاد نمی کنند چشم پوشی کنید.

    )

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *