ساعت و حرکت بیولوژیکی: کرونوتیپ بر سلامتی تأثیر می گذارد

در سالهای اخیر تحقیقات برای توضیح نقش پیچیده که شروع شده است ساعت بیولوژیکی و تقویم های مربوط به سلامتی و سبک زندگی هستند. مطالعه ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه اولو در فنلاند انجام شده و در مجله پزشکی و علوم در اسکاندیناوی منتشر شده است ، نشان می دهد که کرونوتیپ می تواند بر زمان و میزان خوشحالی شما و میزان ورزش در طول روز تأثیر بگذارد.

Orologio biologico

مطالعه ای که توسط محققان انجام شد ، مقایسه کرونوتیپ و حرکت 201200

محققان یک مطالعه مشاهده ای را تقریبا در مورد 6 هزار نفر از هر دو جنس ، همه در اولو در 1966 به دنیا آمدند و در این منطقه زندگی می کردند ، آنها را تحت آزمایش های پزشکی و قرار دادند پرسشنامه ها برای تعیین ترتیب زمانی آنها . آنها همچنین به هر داوطلب یک ردیاب فعالیت به مدت دو هفته ارائه دادند تا اطلاعات عینی درباره فعالیت بدنی انجام شده بدست آورند. به این ترتیب آنها حالتهای حرکت هر یک را با ریتم ساعت بیولوژیکی خود مقایسه کردند .

نتایج: کسانی که زود قیام می کنند بیشتر حرکت می کنند

نتایج نشان می دهد که انواع صبح و بسیاری از انواع به اصطلاح روز تمایل به حرکت بیش از انواع شب و شب دارند برای مردان صبح این تقریباً 22 دقیقه پیاده روی اضافی در روز و برای زنان در حدود 20 دقیقه بیشتر از جغدهای شب. بنابراین این مطالعه ارتباط بین تقویم و فعالیت بدنی را برجسته می کند ، در حالی که توضیح نمی دهد که چرا انواع عصر تمایل به فعالیت کمتری دارند. در واقع ، ممکن است یک تعامل فیزیولوژیکی بین ساعت بیولوژیکی داخلی ، عضلات و سایر سیستم های بدن وجود داشته باشد که بر فعالیت حرکتی افراد تأثیر می گذارد.

اما ساعت بیولوژیکی چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

هر یک از ما دارای ساعت بیولوژیکی داخلی خاص خود در مغز هستیم که محرک های خارجی مانند نور محیط را جذب می کند و تعیین کننده آن است واکنش بدن . ساعت بیولوژیکی به ترشح هورمونهایی ، مانند ملاتونین و سایر مواد شیمیایی ، که بر ریتم خواب-بیداری ، گرسنگی و سیستم های فیزیولوژیکی دیگر از طریق این سیگنال های بیوشیمیایی و عوامل ژنتیکی ، هر کدام نسخه های زمانی خاص خود را ایجاد می کنند. بیدارکنندگان زودهنگام ، که لارک نیز نامیده می شوند ، تمایل دارند زود بیدار شوند ، صبح گرسنه و هوشیار باشند و زود بخوابند. انواع روز کمی دیرتر بیدار می شوند و هوشیارتر در طول روز هستند. جغدهای شب یا شب ، که جغدها نیز نامیده می شوند ، تا جایی که ممکن است دیر بلند می شوند ، تمایل دارند در طول روز کمی حرکت کنند و بیدار بمانند.

کرونوتیپ های جغد شب در معرض خطر بیشتری برای سلامتی خود هستند 201200

کرونوتیپ ها تغییرناپذیر نیستند. ساعت بیولوژیکی دارای ریتم چند ساله است که بر وضعیت جسمی تأثیر می گذارد. مطالعات قبلی نشان داده است که جغد های شبانه بیشتر از افراد با کرونوتیپ های دیگر به مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی ، چاقی ، دیابت و سایر شرایط متابولیکی مبتلا می شوند. آنها همچنین تمایل دارند کمتر ورزش کنند ، که می تواند در بروز خطرات سلامتی نقش داشته باشد.

مطالعه دانشگاه اولو تأکید می کند که ملاحظات عملی وجود دارد که می تواند بر عدم فعالیت بدنی انجام شده توسط انواع عصر تأثیر بگذارد . با توجه به ساعت بیولوژیکی آنها ، هنگام تعطیل یا تاریک شدن مکان های ورزشی می توانند احساس انرژی بیشتری داشته باشند. آنها همچنین باید زمان بدن خود را با نیازهای ناشی از ساعات کار و سایر تعهدات روزانه جمع آوری کمبود خواب و خستگی هماهنگ کنند. بنابراین ، حتی اگر کرونوتیپ بر فعالیت بدنی تأثیر بگذارد ، سایر عوامل خارجی را که می توانند در میزان حرکت ما تأثیر بگذارند فراموش نکنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *