آیا کافئین باعث خواب آلودگی قهوه شما می شود یا خواب آور؟

کافئین یک محرک طبیعی است که به طور گسترده ای در غذاها و نوشیدنی های سراسر جهان استفاده می شود. کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله دانه های قهوه ، برگ چای ، دانه های کاکائو و مغزهای کولا یافت می شود. کافئین به دلیل اثرات انرژی زا و آگاهی بخشی ، به طور مصنوعی در داروها و نوشیدنی های انرژی زا نیز تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. در مجله Coffee Set در مورد تأثیر کافئین بر روند خواب و بی خوابی یا خواب آلودگی در برخی افراد صحبت می کنیم.

مقدار کافئین موجود در قهوه و چای و نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه

مقدار کافئین موجود در قهوه و چای و نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه

کافئین اغلب از طریق نوشیدنی ها مصرف می شود. از آنجا که تنوع زیادی در محصولات کافئین وجود دارد ، شناخت دقیق میزان کافئین یک نوشیدنی دشوار است. مخصوصاً یک فنجان چای یا قهوه تازه دم که برچسبی ندارد. با این حال ، به طور کلی ، قهوه قوی ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی کافئین دار است. یک فنجان قهوه هشت اونسی حاوی 95 تا 200 میلی گرم کافئین است. برای مقایسه ، کافئین موجود در یک نوشیدنی 12 اونسی حاوی 45-45 میلی گرم کافئین تقریباً نیمی از یک فنجان قهوه ضعیف است.

اینستاگرام قهوه است

8 اونس فنجان قهوه / 95 – 200 میلی گرم کافئین

نوشیدنی انرژی زا / 8 اونس 70-100 میلی گرم کافئین

نوشابه / 12 اونس 35-45 میلی گرم کافئین

8 اونس فنجان چای / 14 – 60 میلی گرم کافئین

خرید قهوه بصورت آنلاین از سراسر ایران

خرید قهوه بصورت آنلاین از سراسر ایران

کافئین چقدر بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد؟

کافئین چقدر بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد؟

وقتی نوشیدنی ها و غذاهای کافئین دار مصرف می کنیم ، معده و روده کوچک به سرعت کافئین را جذب می کنند. حداکثر اثرات کافئین معمولاً بین 30-60 دقیقه در طول مصرف اتفاق می افتد. با این حال ، این زمان می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. کافئین پس از جذب ، به طور کارآمد در سراسر بدن توزیع می شود و از سد خونی-مغزی عبور می کند (عاملی که می تواند از رسیدن برخی مواد در خون به فضای داخلی بافت مغز جلوگیری کند).

در داخل مغز ، کافئین گیرنده های آدنوزین را مسدود می کند. آدنوزین یک ماده شیمیایی تقویت کننده خواب است که در ساعات بیداری در مغز تولید می شود. آدنوزین معمولاً در زمان بیداری در مغز جمع می شود. هرچه بیشتر جمع شود ، احساس خواب آلودگی بیشتری خواهیم داشت. وقتی کافئین مصرف می کنیم ، از این روند جلوگیری می کند ، بیدار می شویم و می خوابیم.

علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که کافئین در ریتم شبانه روزی ملاتونین تداخل ایجاد می کند. این باعث کم شدن سرعت شروع خواب می شود ، به خصوص اگر نزدیک به خواب مصرف شود. ریتم ها الگوهای فیزیولوژیکی شبانه روزی مانند چرخه خواب و بیداری ما هستند که 24 ساعت شبانه روز کار می کنند. آنها توسط چرخه خارجی در شبانه روز و با فرایندهای داخلی سلولی کنترل می شوند. تجمع آدنوزین به این روند کمک می کند و تداخل کافئین در این فرآیند می تواند تأثیر کافئین بر ریتم شبانه روزی را توضیح و توجیه کند.

اثرات یا نیمه عمر کافئین چه مدت طول می کشد؟

اثرات یا نیمه عمر کافئین چه مدت طول می کشد؟

اثرات کافئین با نیمه عمر آن اندازه گیری می شود که معمولاً بین 4-6 ساعت است. نیمه عمر به معنای زمانی است که بدن نیمی از کافئین مصرفی شما را متابولیزه یا پردازش می کند. در نتیجه ، نیمه عمر شش ساعته یک نوشیدنی کافئین دار که بعد از ظهر می نوشید می تواند شب را بیدار نگه دارد.

برخی از عوامل می توانند متابولیسم کافئین را کند یا تسریع کنند. مصرف نیکوتین می تواند نیمه عمر کافئین را تا 50٪ کاهش دهد ، به طوری که افراد سیگاری نیمه عمر کافئین کمتر از 2 ساعت دارند. در مقابل ، زنان باردار متابولیسم کمتری از کافئین را تجربه می کنند. توصیه می شود زنان باردار یا شیرده از مصرف قهوه خودداری کنند یا آن را به 16 اونس یا کمتر در روز (حدود دو فنجان قهوه) محدود کنند.

در دوران بارداری ، کافئین از طریق جفت به کودک منتقل می شود. مقدار کمی کافئین نیز در شیر مادر یافت می شود. اگر باردار یا شیرده هستید و نگران مصرف کافئین هستید ، در مورد مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار با پزشک خود صحبت کنید.

نیمه عمر کافئین در بدن شما چند ساعت است

کافئین چه تاثیری بر روند خواب دارد؟

کافئین چه تاثیری بر روند خواب دارد؟

طبق مطالعه انجام شده توسط NIH (موسسه بهداشتی آمریکا) ، کافئین می تواند بر شروع خواب تأثیر بگذارد و باعث کاهش زمان خواب ، کارایی و رضایت از خواب شود. افراد مسن همچنین ممکن است مستعد مشکلات خواب ناشی از کافئین باشند. کافئین به طور قابل توجهی زمان خواب موج آهسته را کاهش می دهد.

این مرحله مرحله ای از خواب عمیق و آرام است که باعث می شود صبح احساس طراوت و بیداری کنید. قطع خواب با کافئین می تواند منجر به کمبود خواب شود و ممکن است روز آینده شما چندان خوشایند نباشد. روز بعد با خستگی و مشکلات یادگیری ، حافظه ، حل مسئله و تنظیم احساسات مشخص می شود.

علاوه بر این ، یک مطالعه اثرات صفر ، سه و شش ساعت قبل از مصرف کافئین هنگام خواب را بررسی کرد و دریافت که حتی مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب می تواند یک ساعت زمان خواب را کاهش دهد. علاوه بر این ، شرکت کنندگان در مطالعه ، مشکلات خواب را هنگام مصرف کافئین 3-0 ساعت قبل از خواب گزارش کردند. اگر شش ساعت قبل از خواب کافئین مصرف کنید ، این عارضه وجود ندارد. اگر در خوابیدن با کافئین مشکل دارید ، حتما قهوه خود را 6 ساعت یا قبل از خواب بنوشید.

اسپرسو ، کافئین یا قهوه دم کرده بیشتر

آیا کافئین می تواند من را بیدار نگه دارد؟

کافئین می تواند انرژی را منفجر کند زیرا سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. بیشتر افراد صبح برای کمک به بیدار شدن از خواب قهوه می نوشند. اما مضرات مصرف کافئین در شب بیشتر از فواید آن است. در حالی که کافئین می تواند عملکرد شناختی را در افرادی که به شدت خسته هستند تقویت کند ، اما نمی تواند احساس خواب آلودگی یا اثرات خواب طولانی را برای همیشه از بین ببرد. اگرچه کافئین می تواند عملکرد مغز و هوشی را کمی افزایش دهد ، اما خواب آرام و ترمیمی جایگزینی ندارد.

همچنین اعتقاد بر این است که اثرات کافئین بسته به دوز و شرایط فرد متفاوت است. به عنوان مثال ، اثرات تحریک کننده کافئین می تواند برای کسی که احساس کسالت و خستگی می کند مفید باشد. برای کسی که از قبل هوشیار و هیجان زده است ، کافئین می تواند باعث تحریک بیش از حد شود و منجر به اضطراب ، نگرانی و اعتیاد شود.

آیا کافئین می تواند باعث بی خوابی شود؟

آیا کافئین می تواند باعث بی خوابی شود؟

اگرچه اثرات کوتاه مدت مصرف کافئین فوایدی دارد ، اما استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به علائم بی خوابی شود یا بی خوابی قبلی را بدتر کند. یکی از تأثیرات کافئین بر خواب این است که مصرف کافئین برای بیدار ماندن در شب می تواند منجر به بی خوابی ، اضطراب ، بیدار شدن های مکرر در شب و به طور کلی کیفیت پایین خواب شود.

علاوه بر این ، کافئین موجود در نوشیدنی های گازدار با افزایش تنفس بی نظم خواب (SDB) که یکی از ویژگی های اصلی آپنه انسدادی خواب (OSA) است ، ارتباط دارد. بد نیست بدانید که این مشکل فقط در نوشیدنی های کافئین دار مشاهده می شود و نه در قهوه و چای. دلیل این امر اما هنوز مشخص نیست. علاوه بر این ، افرادی که از آپنه خواب رنج می برند ممکن است از اختلالات خواب خود بی اطلاع باشند و به دلایل دیگری باعث خواب آلودگی بیش از حد در روز شوند. اگر با خواب آلودگی روزانه دست و پنجه نرم می کنید ، ارزیابی مجدد مصرف کافئین به ویژه مفید خواهد بود.

آیا کافئین باعث خواب آلودگی برخی افراد می شود؟

آره. به نظر می رسد این نمونه ای از یک اختلال است ، اما برخی از افراد فکر می کنند که کافئین به جای هوشیاری بیشتر ، آنها را خسته و خواب آلود می کند. اثرات مخرب استفاده منظم از کافئین بر خواب می تواند منجر به ایجاد یک حلقه باطل شود. کافئین باعث کمبود خواب می شود و کمبود خواب باعث خواب آلودگی روز بعد می شود. این به نوبه خود نیاز به مصرف بیشتر کافئین برای مقابله با خواب آلودگی را افزایش می دهد. حتی با افزایش مصرف کافئین ، خواب آلودگی افزایش می یابد.

خواب آلودگی همچنین می تواند نشانه پرهیز از مصرف کافئین باشد ، به همین دلیل افرادی که صبح ها به طور منظم کافئین مصرف می کنند ، ممکن است احساس خواب آلودگی بیش از حد داشته باشند زیرا شب ها کافئین مصرف نمی کنند.

چه مقدار کافئین برای نوشیدن بی خطر است؟

چه مقدار کافئین برای نوشیدن بی خطر است؟

از آنجا که کافئین بسته به دوز مصرفی می تواند مفید و مضر باشد ، جلوگیری از تأثیر کافئین بر خواب با دوز مفید برای شما مهم است. FDA مصرف کافئین روزانه در حدود 400 میلی گرم یا 5-4 فنجان قهوه در روز را توصیه می کند. یک فنجان بزرگ قهوه می تواند حداکثر 470 میلی گرم کافئین داشته باشد که بیش از مقدار توصیه شده کافئین در روز است. خواندن برچسب حاوی اطلاعات مربوط به ارزش غذایی نوشیدنی مهم است. از آنجا که تغییرات زیادی در نحوه واکنش و متابولیسم کافئین در افراد وجود دارد ، اگر مطمئن نیستید که مقدار دوز کافئین روزانه شما چیست ، با پزشک خود مشورت کنید.

چند ساعت قبل از خواب باید کافئین مصرف کنیم؟

زمان توصیه شده برای قطع مصرف و استفاده از کافئین حداقل شش ساعت قبل از خواب است. به عنوان مثال ، اگر معمولاً ساعت 10 شب به رختخواب می روید ، اجتناب از مصرف کافئین پس از ساعت 4 عصر می تواند به حداقل رساندن مشکلات خواب کمک کند. اگر می دانید یک توصیه شش ساعته کافی نیست ، زمان مصرف کافئین و نحوه خواب شب بعد را یادداشت کنید. ممکن است دریابید که برای داشتن خواب بهتر نیاز به ساعات طولانی تری بین مصرف کافئین و خواب خوب دارید.

چگونه می توانم بفهمم که کافئین روی خواب من تأثیر می گذارد؟

چگونه می توانم بفهمم که کافئین روی خواب من تأثیر می گذارد؟

آیا در طول روز با بی خوابی ، سردرد یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ این می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد کافئین و وابستگی آن باشد. مشکلاتی در شب ، مانند بیدار شدن مکرر ، ناتوانی در خواب و اضطراب در شب ، نیز می تواند نشانه هایی باشد که کافئین در خواب شما تداخل ایجاد می کند. اگر در طول روز بیش از حد احساس خواب می کنید و کافئین به شما کمک نمی کند ، این ممکن است نشانه این باشد که به دلیل استفاده طولانی مدت از کافئین ، بی خوابی دارید. در این حالت ، ممکن است زمان آن باشد که نوشیدن قهوه را کنار بگذارید و استراحت کنید و ساعت های بیشتری بخوابید.

از چه روش های دیگری می توان برای اصلاح الگوی خواب استفاده کرد؟

درباره تأثیر کافئین بر خواب نظارت بر مصرف کافئین تنها راهی است که به بهبود الگوی خواب و داشتن خواب منظم کمک می کند. گزینه های دیگر برای بهبود عملکرد خواب شامل اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. صرف نظر از تأثیر کافئین بر خواب و بی خوابی ، بهداشت خواب شامل تمام عادات و روش هایی است که کیفیت خواب شما را بهینه می کند. این عادت ها عبارتند از:

محیط خواب: خنک ، راحت ، ساکت و تاریک. یک محیط آرامش بخش برای آرامش بخشیدن به بدن و روان فراهم کنید.

سبک زندگی: مصرف کافئین متوسط ​​طبق دستورالعمل توصیه شده ، به طور منظم ورزش کنید و سیگار نکشید!

حالت خواب: یک حالت خواب منظم تنظیم کنید و یک حالت خواب را دنبال کنید. به عنوان مثال ، زمان برنامه ریزی شده برای خاموش کردن ، خاموش کردن چراغ ها و خاموش کردن وسایل الکترونیکی و سایر فعالیت های تحریک کننده.

منبع: خواب

خرید قهوه بصورت آنلاین از سراسر ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *