آیا استفاده از روغن نارگیل یا روغن زیتون در آشپزخانه بهتر است؟

از کدام روغن بهتر است در آشپزخانه استفاده شود؟ روغن نارگیل یا روغن زیتون ، کلزا یا کلزا؟ انواع مختلفی از روغن وجود دارد و نام آنها به نام گردو ، دانه ها ، میوه ها ، گیاهان یا غلات است که با روش های خرد کردن ، پرس کردن یا فرآوری از آنها استخراج می شود. همه روغنها با محتوای چربی بالا ، از جمله اشباع شده ، و اسیدهای چرب اشباع نشده و چند غیر اشباع مشخص می شوند.

چربیهای اشباع و اسیدهای چرب

اولین تمایزی که در آشپزخانه گذاشته می شود بین روغن نارگیل یا روغن زیتون نیست ، بلکه بین چربی های اشباع و اسیدهای چرب است. مصرف بیش از حد چربی اشباع باعث افزایش کلسترول خون و خطر بیماری قلبی می شود . با این وجود باید در نظر داشت که تمام مولکول های چربی از زنجیره های اسیدهای چرب تشکیل شده اند که توسط پیوندهای منفرد (اشباع شده) یا دو (اشباع نشده) به هم چسبیده اند. سه نوع اسید چرب وجود دارد: زنجیره کوتاه ، متوسط ​​و بلند. دو مورد اول مستقیماً در جریان خون جذب می شوند و برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر ، اسیدهای چرب زنجیره بلند به کبد منتقل می شوند و در نتیجه سطح کلسترول در خون افزایش می یابد.

روغن نارگیل از غذای فوق العاده به سم خالص

در آشپزخانه در سالهای اخیر روغن نارگیل در مقایسه با روغن زیتون و سایر روغن ها بوده است یک سوپرفود روند در نظر گرفته شده است. با این حال حاوی حدود 90٪ چربی اشباع شده ، بسیار به عنوان “سم خالص” تعریف شود . بیشتر مطالعات انجام شده نشان داده است که روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول مضر (Ldl) ، مسئول بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. همچنین به نظر می رسد که به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید لوریک ، می تواند کلسترول مفید (HDL) را افزایش دهد. در واقع این اسید سالم نیست . به عنوان اسید چرب C طبقه بندی می شود 22 (15 اتمهای کربن) و « در مورد 90٪ از این C 20 به کبد منتقل می شود 201200 “. بنابراین حتی این نوع اسیدهای چرب می توانند به مرور زمان مشکلات سلامتی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی ایجاد کنند.

چربی های اشباع کمتر و روغن های گیاهی بیشتر

انتخاب در آشپزخانه بنابراین ، قبل از قرار گرفتن در بین روغن نارگیل و روغن زیتون باید بین چربی های اشباع شده و چربی های سالم باشد. چربی های اشباع نشده چندگانه ، از جمله امگا 3 و 6 و چربی های غیر اشباع نشده به عنوان مثال سطح کلسترول را کاهش می دهد و اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ها را تأمین می کند . این چربی های “سالم” در انواع مختلف روغن های گیاهی یافت می شود ، اگرچه مقدار آن به گیاهی که از آن استخراج می شوند و فرآیند فن آوری مورد استفاده برای تولید بستگی دارد. غذاهای غنی از این چربی ها روغن های گیاهی ، مغزی و دانه ای است.

خواص روغن زیتون

جایگزین کردن در پخت و پز چربیهای اشباع شده ، مانند روغنهای موجود در روغن نارگیل ، کره یا مارگارین ، با روغن زیتون 5 تا 7 درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد . افرادی که رژیم غذایی دارند و مقدار بیشتری روغن زیتون مصرف می کنند ، خطر کمتری 20٪ در مقایسه با دیگران به بیماری قلبی مبتلا هستند و همچنین مزایای آن را در میکروبیوتای روده ثبت می کنند. جنبه اصلی این است که جایگزین چربی های ناسالم با روغن ، مانند روغن زیتون ، که حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده ، ویتامین ها ، مواد معدنی و پلی فنول است (ریز مغذی های حاصل از گیاهان) بدون مصرف بیش از حد.

روغن زیتون فوق العاده بکر

در میان روغنهای پخت و پز ، اگر به نظر می رسد نارگیل یک غذای فوق العاده نیست ، از بین بسیاری از انواع روغن زیتون فوق بکر غذایی است که بیشترین فواید سلامتی را دارد . ممکن است در پیشگیری از سرطان ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مفید باشد. همچنین استرس اکسیداتیو ، ناشی از عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن را کاهش می دهد و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو که باعث پیری می شود محافظت می کند. غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و در محافظت از کلسترول Ldl موثرترین است. سرانجام ، بیشتر خواص خود را حتی هنگام پخت و پز حفظ می کند.

روغن مناسب را انتخاب کنید پخت و پز برای سلامتی مهم است. روغن زیتون یا بکر اضافی بهتر از روغن نارگیل یا سایر روغن های غنی از چربی های اشباع است. بدون مصرف بیش از حد. مقدار مناسب روغن زیتون ، عناصر اساسی را به بدن وارد می کند و از خطرات جدی برای سلامتی ما محافظت می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *